Commissies en bestuur

Organisatie

Bij Arti zijn ongeveer 30 mensen in dienst (15 fte), waarvan de helft in de horeca werkzaam is. Van het secretariaat, tot de coördinatie van de tentoonstellingen en van het beheer van het gebouw tot de koks en de sociëteitsmanager, allemaal staan ze onder leiding van de zakelijk leider. Daarnaast zijn er zo’n vijftig vrijwilligers actief in de Beoordelingscommissie, de Programma Commissie, de Sociëteitscommissie, de Commissie van Bijstand, de Financiële Commissie, ’s avonds als deurwacht en, natuurlijk, in het bestuur.

Arti is een relatief complexe non-profit organisatie. Het bestuur is onder andere belast met financiën, beheer van het gebouw, de sociëteit, onderhoud, ondersteuning tentoonstellingsbeleid, PR, personeels- en vrijwilligerszaken. Het bestuur bestaat uit ten minste vijf en ten hoogste zeven kunstenaars. Om de nodige deskundigheid op bijvoorbeeld financieel gebied te waarborgen kan, sinds de statutenwijziging in 1994, ook een kunstlievend lid een bestuursfunctie vervullen. De leden van het bestuur worden voor een periode van vier jaar verkozen tijdens een Algemene Leden Vergadering (ALV).

Jaarlijks worden ten minste twee Algeme­ne Ledenvergaderingen bijeen geroepen. Hier wordt door het bestuur, onder overleg­ging van een balans en een staat van baten en lasten, rekening en verantwoording afgelegd over het in het afgelopen boekjaar gevoerd beleid. Tevens wordt dan het verslag van de Financiële Commissie behandeld. Verder legt het bestuur het uitgestippel­de beleid aan de vergadering voor ter goedkeuring en wordt de begroting voor het komende jaar behandeld. Zowel het bestuur, als de Programma Commissie, de Beoordelingscommissie, de Financi­ële Commissie en de Sociëteitscommissie worden gekozen door de Algemene Ledenvergade­ring. Alle commissies moeten verantwoording afleggen in de ALV.

 

Bestuur

Het bestuur van Arti bestaat, conform de statuten, uit minimaal 5 en maximaal 11 personen. De meerderheid van het bestuur bestaat uit leden kunstenaars. De voorzitter is eveneens lid kunstenaar.

Arti is een relatief complexe, non-profit organisatie waarvan de bevordering van beeldende kunst het kerndoel is. Het bestuur is belast met financiën, beheer van het gebouw, de sociëteit, onderhoud, ondersteuning tentoonstellingsbeleid, PR, personeels- en vrijwilligerszaken, enzovoort. Kennis van de zakelijke kanten van een organisatie is daarom noodzakelijk. Deze kennis is gewoonlijk vaker aanwezig bij kunstlievende leden dan bij leden kunstenaars. Dit bestuurlijk nadeel van leden kunstenaars binnen het bestuur wordt gecompenseerd door de regel dat zij de meerderheid van het bestuur vormen en dat de voorzitter van het bestuur altijd een lid kunstenaar is. Het bestuur van Arti et Amicitiae krijgt geen vergoeding voor haar werkzaamheden en werkt dus onbezoldigd.

Voorzitter                                                  Babeth VanLoo
Penningmeester                                        Louis van Beurden
Bestuurslid                                               Arthur Wolf Stokvis
Bestuurslid                                               Frans Franciscus
Bestuurslid                                               Marjoca de Greef
Bestuurslid                                               Jeroen Werner
Bestuurslid                                               Edith Gommers
Bestuurslid                                               Eva Gonggrijp

Het bestuur kunt u bereiken via het verenigingssecretariaat door een mail te sturen naar
Adrienne Winthagen via adrienne@arti.nl

Babeth VanLoo- Voorzitter Babeth VanLoo

Louis van Beurden- Voorzitter Louis van Beurden

Bestuurslid- Frans Franciscus  Frans Franciscus

Bestuurslid- Marjoca de Greef Marjoca de Greef

Programma Commissie (PC)

Meer dan de helft van alle tentoonstellingen in Arti wordt geprogrammeerd door de Programma Commissie. De PC werkt op basis van een gemeenschappelijke visie teneinde Arti in de kunstwereld herkenbaar en relevant te houden. Die visie is constant in ontwikkeling en kent momenteel voor Arti representatieve elementen als intergenerationeel, cross-over, laboratoriumfunctie en internationale uitwisseling.
Bij de PC komen tentoonstellingsvoorstellen binnen van kunstenaars en curatoren uit binnen- en buitenland. Indieners en deelnemers hoeven geen lid van Arti te zijn. Daarnaast kan de PC iemand uitnodigen om een tentoonstelling in te richten en kan de PC zelf projecten initiëren. Maximaal zeven leden kunstenaars hebben zitting in de PC. Zij worden kandidaat gesteld en voor een duur van 4 jaar verkozen tijdens de ALV.

Leden Programmacommissie: Richtje Reinsma, Radek Vana, Merel Noorlander, Selby Gildemacher, Dorien de Wit en Paul Nassenstein.

Visie van de PC 2016:

Kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae biedt kunstenaars en curatoren een platform door haar tentoonstellingszalen ter beschikking te stellen voor eigentijdse kunsttentoonstellingen en kunstmanifestaties. Leden en niet-leden kunnen hiervoor voorstellen indienen via het aanmeldformulier op de website van Arti.
De Programma Commissie (PC) die de voorstellen beoordeelt bestaat uit kunstenaarsleden van Arti. De PC geeft voorrang aan goed doordachte voorstellen waarin cross-overs plaatsvinden tussen verschillende disciplines. De PC wil de tentoonstellingszalen laten fungeren als laboratorium en ruimte bieden aan het experiment. Ze gaat hiervoor samenwerkingen en uitwisselingen aan met andere kunstenaarsinitiatieven zoals het Eddie the Eagle Museum en Lost Painters, waarbij gezocht wordt naar verbindingen tussen oudere en jonge kunstenaars.
De PC initieert bovendien zelf regelmatig tentoonstellingen zoals Museumnacht en Arti Select (waarbij een curator werk selecteert van een aantal Arti-leden). Bovendien werkt ze samen met organisaties als de IDFA, de Buning Brongers Prijzen, StartPoint Prize en FLAM ( Forum of Live Art Amsterdam)
In de tentoonstellingszalen van Arti worden naast de activiteiten van de PC, ieder jaar vaste exposities georganiseerd door de Beoordelingscommissie van Arti, zoals de Salon en de Nieuwe Ledententoonstelling.

Beoordelings Commissie

De Beoordelings Commissie (BC) is verantwoordelijk voor de ballotage van kunstenaarsleden en de organisatie van een aantal evenementen. Kunstenaars kunnen via ballotage in aanmerking komen voor het kunstenaarslidmaatschap. Bij de ballotage wordt rekening gehouden met kwaliteit, samenhang en ontwikkeling in het werk, stellingname en eigenzinnigheid, integriteit en inzicht in het eigen werk, plaats van het werk in verhouding tot de hedendaagse kunst, professionaliteit (in presentatie en CV).

Tot slot wordt rekening gehouden met het belang voor Arti van het lidmaatschap van de betreffende kunstenaar. Behalve beeldend kunstenaars kunnen ook niet-beeldend kunstenaars in aanmerking komen voor het kunstenaarslidmaatschap, mits zij in hun werk samenwerkingsverbanden aangaan met beeldend kunstenaars. De aanvragen worden getoetst op de volgende toelatingscriteria:
– beroepspraktijk – recent CV
– kunstopleiding
– kwaliteit van het werk
– aanwinst voor de diversiteit van de kunstenaarsvereniging Arti.

Ook is de BC curator van tentoonstellingen van werk van kunstenaarsleden. Het betreft de jaarlijkse Nieuwe Leden tentoonstelling en de Salon, waarvoor alle kunstenaarsleden werk kunnen inleveren. De beoordeling en de regeling van de toelating van kunstwerken van kunstenaarsleden ter expositie in Arti ligt in handen van de BC.
De BC bestaat uit minimaal vijf leden die tijdens een ALV worden gekozen voor een periode van vier jaar.
Leden Beoordelingscommissie: Roland Berning, Bülent Evren (voorzitter), Frank Lenferink en Bart Scheerder

De sociëteitscommissie (SC)

De organisatie van diverse culturele evenementen en activiteiten die plaatsvinden in de sociëteit is in handen van de Sociëteitscommissie.  De commissieleden worden benoemd tijdens de ALV voor een duur van twee jaar en bestaat uit ten hoogste zes personen (zowel leden kunstenaars, als kunstlievende leden), paritair samengesteld.

Leden sociëteitscommissie: Renée Hartog (voorzitter), Natasja Peerdeman, Sander Stada, Fredie Beckmans en Anna Ostrovskaja

 

De Financiële Commissie

Deze heeft tot taak een periodieke controle uit te oefenen op de financiële verslaggeving, het beheer van het vermogen en de wijze waarop de geldmid­delen worden beheerd. De commissie kan het bestuur adviseren en heeft regelmatig rechtstreeks overleg met het bestuur; het bestuur blijft echter vrij in haar beleid. In de ALV brengt de FC verslag uit over haar werkzaamheden en bevin­dingen.
De leden van de commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar door de ALV. De commissie bestaat uit minimaal drie leden kunstenaars en zal worden aangevuld door de commissie zelf met twee kunstlievende leden.

De Commissie van Bijstand

In het jaar 2009 is er een nieuwe commissie ingesteld: de commissie van Bijstand. Zij staan het bestuur en de zakelijk leider bij met hun kennis van onder meer financiën, juridische zaken, onroerend goed, bouwkunde en horeca.

De samenwerking in deze commissies, tussen de commissies onderling en tussen het bestuur en de medewerkers en het debat dat daarbij ontstaat vormen belangrijke aspecten van het Arti leven. Ook de actief betrokken leden vervullen daarbij een prominente rol.

Als u iets wilt betekenen voor de vereniging zijn er allerlei manieren om dat te doen. De vereniging heeft u veel te bieden, maar hoopt natuurlijk dat u ook iets wil bieden.
Klik hier voor het jaarverslag 2019 Arti et Amicitiae

Klik hier voor het Visie stuk Arti et Amicitiae