Sociëteit

Arti Lunch en diner

ARTI DINER

Het restaurant is open voor diner van 18.00 – 21.30 uur. van maandag t/m vrijdag. Het menu wisselt per dag.

ARTI LUNCH
Van maandag tot en met vrijdag van 12:30 tot 17 uur

Arti is per 1 april 2017 open voor publiek tijdens de lunch! Zo kan iedereen een kijkje nemen in onze prachtige Berlage sociëteit en de kunst die daar aan de muur hangt, of een lunch genieten voor of na een tentoonstellingsbezoek.  Wij houden natuurlijk altijd een paar tafels vrij voor onze leden, want die zijn het hart van Arti en voor hen is er altijd een plaats aan tafel. Tot spoedig ziens in Arti!

 

Artikoor

ARTIKOOR
KOM ZINGEN BIJ HET ARTIKOOR!!

Het Artikoor, opgericht in 1986 door Geert van Tijn, is elke woensdagavond van 18.00 tot 19.30 uur te vinden in een van de tentoonstellingszalen. De repetities vinden plaats onder leiding van dirigent Janet de Langen en worden op piano begeleid door Arnaud Rosdorff. Het repertoire is te duiden als klassiek maar niet louter klassiek. De aandacht in dit seizoen gaat uit naar o.a. Purcell en Britten. Onze voorraad bestaat uit wel 150 liederen. We streven naar kwaliteit maar het plezier in het zingen staat voorop. Je hoeft dan ook geen auditie te doen.
Vóór de repetities ontmoet het koor elkaar in de sociëteit, na de repetities wordt daar door veel leden een hapje gegeten.

Je mag het koor uitproberen. Kom eens kijken en meezingen, na een paar keer kun je dan besluiten lid te worden van het koor. Of je nu bas, tenor, alt of sopraan bent, je bent van harte welkom!

Voor meer informatie: Anneke Fransen, secretaris Artikoor via secretarisartikoor@gmail.com
Het koor heeft ook een eigen website: www.artikoor.nl

Modeltekenen

Arti ModeltekenenVoor de leden van Arti is er op maandagavond tussen 19.30 en 22.00 uur gelegenheid tot modeltekenen op een van de zalen.

Voor meer informatie over de modeltekenclub van Arti kunt u zich wenden tot het Arti kantoor via arti@arti.nl

Historie gebouw

Geschiedenis van het gebouw

Arti is gevestigd in het centrum van Amsterdam, op de hoek van het Rokin en het Spui. Een half jaar na de oprichting van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae kocht Arti enkele panden op deze plek. Een jaar later kreeg één van de panden een kunstzaal gebouwd naar ontwerp van M.G. Tetar van Elven. In 1856 werden de gebouwen onder leiding van de architect J.H. Leliman samengevoegd. Hij ontwierp ook een tweede kunstzaal, een copie van de eerste. Het exterieur werd tot een visueel geheel gemaakt door een wit bepleisterde gevel, zoals nu nog te zien is.

beelden sociëteit

De beeldhouwer Franz Stracké vervaardigde in 1855 in opdracht van het toenmalige bestuur vier twee meter hoge beelden van geschilderd grenenhout voor de nieuwe gevel, symbolen van de bouwkunst, beeldhouwkunst, schilderkunst en graveerkunst. Tijdens de restauratiewerkzaamheden rond 1963 werden ze van de gevel gehaald, omdat ze teveel beschadigd raakten. Piet Kuster voerde de intensieve restauratie uit, die acht jaar duurde, waarna de beelden een plek kregen in de sociëteit. De huidige beelden die de gevel sieren zijn in 1989 gemaakte afgietsels in gepatineerd brons.

De symmetrische, gepleisterde voorgevel is verdeeld in zeven traveeën, een vroeg voorbeeld van het eclecticisme in Amsterdam, en wordt bekroond met een fronton, waarin een zandstenen gevleugelde ossenkop is aangebracht. De ossenkop is het embleem van Arti en symbool van de evangelist Lucas, patroonheilige van de schilderkunst.

Arti was de eerste vereniging in Nederland waarin beeldende kunstenaars het voor het zeggen hadden. Het statige gebouw weerspiegelt de verbetering van de status van kunstenaars in de 19e eeuw.

Hal Arti

In 1893/94 werd de indeling van het gebouw gewijzigd onder leiding van H.P. Berlage en A.C. Bleys. De sociëteit op de begane grond dateert uit die tijd, de in zeventiende eeuwse stijl uitgevoerde schouw is een ontwerp van Bleys. Het in vakken verdeelde houtenplafond is met ornamenten beschilderd. Het trappenhuis en de hal zijn grotendeels ontworpen door Berlage, evenals het gevarieerde meubilair in de sociëteit, dat tot op de dag van vandaag dagelijks gebruikt wordt. Het baldakijn-achtige houten plafond in het trappenhuis is in gedecoreerde vakken verdeeld.

De hoofdingang werd naar het Spui verplaatst en pas bij de verbouwing in 1962/64 kwam de hoofdingang weer aan het Rokin. Sindsdien is het aanzicht van Arti tot op heden niet veranderd.