Permanent Repetition

The Act of Painting

29 sep 2017
t/m
29 okt 2017

zalen

Opening:
vrijdag 29 september 2017 20:00u
Vrijdag 29 september om 20 uur. Openingsperformance 'The Infinity Games' geproduceerd door Marie van Vollenhoven. 20:45 uur. Bioloog en systeemkundige Gerard Jagers op Akkerhuis houdt een toespraak. Vanaf 22 uur Club Arti met muzikale performances en dj
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 12:00 - 18:00u

LAATSTE WEEK VOOR PERMANENT REPETITION. LET OP: ZONDAG 29 OKTOBER IS DE TENTOONSTELLING TOT EN MET 16 UUR TE ZIEN
The Act of Painting (TAOP) is een dynamische en internationale groep kunstenaars die tentoonstellingen over de hele wereld organiseert. TAOP zoekt steeds naar verbinding met de stad of plek die wordt aangedaan. Locale kunstenaars worden uitgenodigd deel te nemen aan de tentoonstelling, denkers, wetenschappers en curatoren wordt gevraagd te reflecteren op het getoonde werk. TAOP verandert dus voortdurend van samenstelling, waarbij de verbindende factor het intuïtieve maakproces is. Dat maakproces zal nauw samenhangen met een persoonlijk bewustzijn, de ziel van de kunstenaar. Een ander belangrijk speerpunt van TAOP is de zoektocht naar de betekenis van abstractie. In iedere tentoonstelling wordt de relevantie van abstractie in deze tijd onderzocht, daarbij wordt steeds een andere invalshoek uitgewerkt.

De tentoonstelling Permanent Repetition in Arti et Amicitiae komt voort uit de filosofie van TAOP en spitst zich toe op een botsing tussen het werk van twee generatiegenoten en tegenpolen: Jonathan Lasker (1948, Jersey City, New Jersey, USA) en Rudy Klomp (1941, Enschede, NL). Daarnaast wordt werk getoond van kunstenaars uit de TAOP-groep en van gastkunstenaars. In de tentoonstelling zal de clash tussen rationeel gemaakt en intuïtief tot stand gekomen werk vragen oproepen, wellicht een controverse veroorzaken, maar bovenal alle vormen uitspelen die abstracte kunst kan aannemen.

Postmodernist Jonathan Lasker maakt zijn schilderijen door intuïtieve ‘mark’ schetsen letterlijk uit te vergroten op doek. In zijn werk voert het contrast tussen grafische ritmiek en meer intuïtieve, dik opgebrachte verfkronkels de boventoon. Door het op schaal kopiëren en uitvergroten van zijn schetsen maakt Lasker het onderbewuste bewust. In verschillende stappen neemt hij een grote afstand tot het persoonlijke. Lasker is sinds de jaren 70, dwars door alle stromingen heen, zijn methode onverstoorbaar en succesvol blijven volhouden. Zijn werk is getoond in alle grote musea van de wereld.

Rudy Klomp daarentegen heeft met zijn controversiële denkwijze altijd moeten vechten in de vaak starre kunstwereld. Voor zijn werk muntte hij de term Pararealisme, waarmee hij een universum aangeeft waarin hij het adagium Leven = Kunst vorm kan geven. Zijn gereedschap is de intuïtie en zijn schilderijen komen voort uit een verscheidenheid aan invalshoeken die door hem als rebusachtig wordt omschreven. Hij leunt aan tegen outsider kunstenaars, maar voegt daar zijn helderziende bewustzijn aan toe: Art Brut uit Kosmos…. Klomp leeft in het ‘memenveld’ waarin ontmoetingen dwars door tijd en ruimte heen kunnen ontstaan.

Decennialang werd Rudy Klomp als een idioot beschouwd, maar juist nu toont de wetenschap het existeren aan van fenomenen die Klomp als inspiratie neemt. Zelf verwijst hij onder andere naar theoretisch fysicus Erik Verlinde die recent ontdekte dat de ruimte niet leeg is, maar:  ‘… de kosmos in een soort droomachtige toestand verkeert waarin deeltjes informatie doorgeven.’

Als ‘voorlopers’ dragen Lasker en Klomp bij aan de discussie over abstracte kunst die TAOP op gang wil brengen. Waarom nog abstract werken in een tijd waarin sociale media en internet ons leven bepalen en ons toegang bieden tot alle gruwelijkheid en schoonheid in de wereld? Wat kun je met die abstractie over de wereld vertellen? En moet dat überhaupt?  

Raymond Cuijpers, Amsterdam juni 2017

Kunstenaars: Geeske Bijker (NL, Berlijn), Raymond Cuijpers (NL, Amsterdam) *curator, Koen Delaere (BE, Tilburg), Lukas Göthman (SE, Stockholm), Eduard Genee (NL, Amsterdam), Bettie van Haaster (NL, Amsterdam), Wieteke Heldens (NL, Den Haag/New York City), Jeroen Hofhuizen (NL, Maastricht), Mark Hosking (GB, Amsterdam), Gerard Jagers op Akkerhuis (NL, Wageningen) Jennifer Jordan (DE, Berlijn), Rudy Klomp (NL, Enschede), André Kruysen (NL, Den Haag) Moshekwa Langa (ZA, Parijs), Jonathan Lasker (VS, New York City), Ray Moon (NL, Maastricht), Romee van Oers (NL, Breda), Jacco Olivier (NL, Amsterdam), Lionel Plak (NL, Amsterdam), Thomas Raat (NL, Amsterdam), Yara Said (Sy, Amsterdam), Cole Verhoeven (VS, Amsterdam) *curator, Marie van Vollenhoven (NL, Maastricht) *performance, Charlotte Warsen (DE, Berlijn)
 
Opening Permanent Repetition met performance
THE INFINITY GAMES
29 SEPTEMBER | 20.00 – 20.30 uur 
The rules are simple: play!
In an instant composing game with TAOP member Marie van Vollenhoven and
her in-disciplinary team you will explore the logics of harmony.
After making an abstract digital composition, a dancer, a storyteller, a
visual performer and piano player will improvise to each other and to
your unique piece of art._This performance is part of a two year eurigional art & science
research project. _
_In collaboration with computer-science/a.i. experts dr. Jerry Spanakis
and professor Gerhard Weiss of Maastricht University. _Marie van Vollenhoven – Visual Performer
Jesse Passenier – Piano improvisations
Language & performance – Nina Willems –
Jo-An Westerveld – Movement & performanceIN INFINITY PRODUCTIONS
& VIA ZUID Talent agency
Programma: 
Iedere zaterdag 14:00 uur rondleiding, graag aanmelden via arti@arti.nl
15:00 uur: workshops voor kinderen (van 6 tot 12 jaar), graag aanmelden via arti@arti.nl
Zondag 22 oktober 14-18 uur discussie/ artist talk met Gerard Jagers op Akkerhuis.
Permanent Repetition wordt mede mogelijk gemaakt door: Via Zuid, Stichting Pararealisme en de Stichting Stokroos