4 generaties kunst

Collectie Carla van Riet

9 mei 2018
t/m
13 jul 2018

sociëteit

Opening:
woensdag 9 mei 2018 17:30u
Openingstijden: maandag t/m vrijdag 12:00 - 18:00u

De tentoonstelling in de sociëteit van Arti neemt de bezoeker met grote stappen mee door de kunst en toont een familiegeschiedenis. De hoofdpersoon is Carla van Riet, sinds 1978 kunstenaars lid van Arti.

Haar grootvader Gerrit Koppenhol (1878-1965) woonde en werkte in Den Haag. Hij schilderde landschappen en portretten. In Arti hangt een zelfportret en portretten van zijn vrouw J.W.M Koster en één van hun twee dochters.

Er zijn meerdere Koppenhollen in het Westland bekend als schilder. Het is een heel oude naam, rond 1100 is een Coppenol in de Zuidelijke Nederlanden getraceerd. In Antwerpen is een Coppenolstraat. “Coppenol” betekend steile afdaling in het landschap met bolvormige heuvelrug. Dat klopt de straat loopt af.
Eén dochter, Gerardina Koppenhol (1911-1992) bekwaamde zich in het tekenen van portretten. Zij volgde de Koninklijke Academie in Den Haag. Van haar zijn enkele portretten, pastels en zwart/wit tekeningen.
De andere dochter Hendrina (1907-1987) trouwde met R.B. van Riet en verhuisde naar Eindhoven. Zij kregen twee kinderen, in 1936 Redinar, een zoon en in 1940 werd Carla geboren.

Carla van Riet ging op 16-jarige leeftijd in Eindhoven naar de Academie voor Industriële Vormgeving, ontmoette er een studiegenoot en haar latere echtgenoot Ebri Verheijke. Zij trouwden in 1961 en verhuisden in 1970 naar Amsterdam. Daar werkte Ebri als art-director bij verschillende reclame bureaus. Later ging hij schilderen, pop-art stijl, en maakte lange series polaroids. Ze zijn in Arti te zien, registraties van surrealistische gebeurtenissen en komische zelfportretten. In 1974 scheidden de wegen van Carla en Ebri.
Hij overleed in op 48-jarige leeftijd in 1987.
Carla en Ebri kregen twee dochters. Manon in 1963, zij is schrijver van gedichten en verhalen en in 1965 werd Daphne Verheijke geboren. Daphne heeft de Gerrit Rietveld Academie gevolgd. Haar schilderijen zijn kleurrijk en de abstracte landschappen roepen een romantische sfeer op. Het werkt vindt vooral zijn weg naar het buitenland, getuigen de regelmatige exposities in New York en Zwitserland.

Carla van Riet maakte wandkleden van restmaterialen. Van textiel werd het leer, tweedehands, oude zware jassen en zadeltassen. Na een abstract-erotische periode met monumentale werken, helaas te groot voor Arti, vervaardigt zij nu, met afgewogen kleurnuances, maskerachtige beelden. Bijna 150 jaar kunst is in deze verzameling samengebracht.

Harald Schole, curator

Afbeelding: Daphne Verheijke, detail uit The Search of the Garden of Eden