Mirjam Berloth

Mirjam Berloth

Vorig jaar heb ik me bij Arti aangemeld met “Schoonhoven zonder Schaduw”, een serie van 6 kleine reliefs gebaseerd op de kleine werken van Jan Schoonhoven die ik zag in het Kunst Museum in Den Haag. Ze lagen daar in een vitrine en ik dacht maar één ding: die wil ik opvullen met verf! Van karton maakte ik ze na en vulde ze laagje voor laagje met verf tot de randen zacht geworden waren.

In 1982 studeerde ik grafisch ontwerpen omdat ik wilde leren om sprekende letters en uitgesproken actie-affiches te maken. Ik bezocht de tentoonstelling ‘De Stijl; 1917-1931’ in het Kröller Müller museum en ineens zag ik hoe je ook als autonoom kunstenaar kon werken aan een betere wereld. Geen hiërarchie toepassen is ook een vorm van protest.

Ik vind het interessant om me te verdiepen in een kunstenaar, de ideeën achter een kunststroming en in het materiaal. Ook het kopiëren van een bestaand kunstwerk is iets wat me bezig houdt omdat het ‘not done’ is.

Op deze manier zoek ik mijn plek in de kunstgeschiedenis. Hoe kan ik mijn eigen hedendaagse kunst maken terwijl ik eigenlijk geïnteresseerd ben in minimalistische stromingen uit de vorige eeuw zoals Zero, Color Field en Land Art; periodes die bol stond van optimisme en het streven naar vernieuwing in de kunst en waar vrouwelijk kunstenaars vaak een belangrijke rol in hadden.
Vanuit het nu kijken naar kunststromingen van toen biedt mij de mogelijkheid om voor een speelse benadering kiezen.

‘A Minimal Life’: toen de pandemie uitbrak wilde ik werken met mijn verlangen om het landschap van mijn jeugd te bezoeken. Ik zocht naar foto’s en schilderde er witte vlakken in. Vlakken die als het ware een leeg doek zijn. Een doek waarop nog van alles mogelijk is. Tegelijk zijn deze vlakken een verwijzing naar de Color Field Paintings uit de jaren zestig.

Ik heb me enthousiast bij Arti aangesloten, vind het leuk om erbij te horen. Op het moment hangt er een kunstwerk van karton op de Salon: “Geribbeld”. Het is gemaakt van de beschuitverpakkingen van alle crackertjes die ik heb gegeten toen ik er niet meer op uit kon. Het hangt op een mooie plek in de grote zaal.

Alle Kleuren: in juli ga ik de Art Space inrichten samen met Hendri van der Putten. We kennen elkaar al lang maar toch hebben we nog nooit eerder samen een tentoonstelling gemaakt. Dat wordt spannend!

Fijn als je komt kijken.

Geribbeld 2020, ongeveer 80 x 80 cm, karton, op houten frame.

Geribbeld 2020, ongeveer 80 x 80 cm, karton, op houten frame.

Schoonhoven zonder Schaduw 2018, 27x17x3 cm elk, acrylverf en grijskarton.


Schoonhoven zonder Schaduw 2018, 27x17x3 cm elk, acrylverf en grijskarton.

A Minimal Life 2020, 42×29,7 cm per stuk, digitaal bewerkte foto.


A Minimal Life 2020, 42×29,7 cm per stuk, digitaal bewerkte foto.

A Minimal Life 2020, 42×29,7 cm per stuk, digitaal bewerkte foto.