‘Op een zaterdagmiddag, eind januari, nadat ik een lezing had bijgewoond over de stoïcijn Seneca, moest ik de impuls onderdrukken om een steen door een van de ruiten van kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae te smijten,’ zo begint Oud-Loosdrecht, de nieuwe roman van Sipko Melissen (1941). De Literaire Salon vindt weliswaar niet op een zaterdagmiddag plaats en ook niet eind januari, toch is deze salon de geëigende plek om schrijver Sipko Melissen uit te dagen zijn steen niet door de ruiten van Arti maar in de letterkundige vijver van Arti et Amicitiae te werpen. Sipko Melissen, die in 1998 voor zijn roman Jonge mannen aan zee meteen de Anton Wachterprijs verkreeg, is geen veelschrijver en geen auteur, die, zoals recensenten naar aanleiding van zijn vorige boek Een kamer in Rome opmerkten ‘bij De Wereld draait door uitgenodigd zal worden, maar een die prachtige boeken schrijft.’ En wat is literair van meer waarde? Naast Sipko Melissen is Merijn de Boer (1982) te gast, eveneens schrijver en als zodanig al eerder deelnemer aan de Literaire Salon, maar ook redacteur bij Van Oorschot, de uitgever van Melissen. Merijn de Boer, auteur van verhalen en van de roman De Nacht (Querido) kan uitleggen wat de rol van de redacteur is bij het uitgeven van een roman als Oud-Loosdrecht. Camiel Hamans gaat het gesprek met beide schrijvers aan. Na afloop van de Salon zijn de boeken van beide schrijvers te koop en worden desgewenst gesigneerd.
Vrij toegankelijk voor leden en niet-leden