Film

Verbeelde idealen

Luis Buñuels 'Las Hurdes/Terre sans Pain'

sociëteit

7 mrt 2019
20.30 uur
Vrij toegankelijk voor leden, €3,- voor niet-leden

Vertoning van Las Hurdes/Terre sans pain (1933) van Luis Buñuel, met een inleiding van Gijs Mulder

Toen in Spanje de republiek werd uitgeroepen, in het voorjaar van 1931, had Luis Buñuel zijn naam gevestigd als regisseur van wat nu surrealistische klassiekers zijn: Un chien andalou (1929) en L’âge d’or (1930). Berucht, bewonderd, verketterd en verboden – ook in Nederland. Na zijn roerige surrealistische jaren sloot Buñuel zich aan bij de communistische partij, een lidmaatschap dat hij niet kon verenigen met de activiteiten van de beweging rond André Breton. De enige film die Buñuel nog maakte voor het uitbreken van de Burgeroorlog was een korte documentaire over een onherbergzame, achtergestelde streek bij de grens met Portugal: Las Hurdes (1933).

Buñuel toont het rauwe leven in de dorpjes van Las Hurdes met mededogen maar zonder opsmuk. Dit paste niet bij het beeld van Spanje dat de conservatieven, toen aan de macht, wilde uitdragen en de film werd meteen verboden. Later, tijdens de Burgeroorlog, werd Terre sans pain, zoals de film vanaf toen is gaan heten, juist gebruikt als propaganda voor de Republiek.
In zijn inleiding bij de vertoning van Las Hurdes/Terre sans pain schetst Gijs Mulder het verhaal van deze opmerkelijke film, die letterlijk te danken is aan een lot uit de loterij.

Gijs Mulder is universitair docent Spaanse taal en cultuur aan de Radboud Universiteit en kenner van het werk van Buñuel.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Van 14 januari tot en met 28 maart 2019 staat de sociëteit van Arti et Amicitiae in het teken van Spanje. Onder de titel Verbeelde Idealen schenken we aandacht en kunstenaars die de zijde van de IIe Republiek kozen in haar strijd tegen Franco en zijn Duitse en Italiaanse trawanten. Aan de hand van affiches, tekeningen en foto’s krijgt de bezoeker een indruk van de manier waarop deze kunstenaars hun engagement tot uitdrukking hebben gebracht. Uitgangspunt vormt de collectie van kunstlievend Arti-lid Bart Gruson.

Het programma is in samenwerking met Renée Hartog, voorzitter van de Sociëteitscommissie, ontwikkeld. Curator: Harald Schole