Programma vrijdag 12 mei
20.00 – 20.15 uur: Inloop.
20.15 – 20.30 uur: Informatie en introductie over het Weduwen en Wezenfonds, Villa Belmonte en meer door Elias Tieleman, de voorzitter.
20.30 – 21.30 uur: Lezing door Miriam Windhausen met aansluitend gesprek over nalatenschap met Dana Lixenberg, dochter van Cyril Lixenberg.
21.30 uur: Optreden van The Goo Goo Muck’s.
Vrij toegankelijk voor leden en niet leden.
Iedere kunstenaar krijgt ermee te maken: de toekomstige nalatenschap. Veel kunstenaars en erfgenamen vragen zich hierbij af: ‘waar moet ik beginnen?’, ‘hoe regel ik het goed?’ en ‘wie kan mij hierbij helpen?’.
Sommigen voelen weerstand als ze alleen al aan de berg werk denken die dit mogelijk met zich meebrengt. Zeer begrijpelijk, het gaat tenslotte om een levenswerk waarvan de verantwoordelijkheid overgedragen wordt. En dat kan omvangrijk zijn, in fysieke, financiële, juridische en emotionele zin. In de lezing gaat Miriam Windhausen in op wat een kunstenaars nalatenschap is en hoe je je samen met je erfgenamen hierop kunt voorbereiden.
Miriam Windhausen is kunsthistoricus en werkte als conservator en hoofd collecties in musea voor moderne en hedendaagse kunst. Sinds 2018 werkt zij als onafhankelijk adviseur op het gebied van kunstenaarsnalatenschappen. Zij deed over dit onderwerp onderzoek en werkte aan pilots voor het Mondriaan Fonds, de Rijksdienst en adviseerde de Raad voor Cultuur.
Dana Lixenberg is fotograaf. Ze studeerde aan London College of Printing en de Gerrit Rietveld Academie.
Haar vader beeldhouwer en graficus Cyril Lixenberg liet na zijn dood een omvangrijk oeuvre na. In 2022 werd bij de Meerpaal in Dronten een deel van zijn ruimtelijke werken in de openbare ruimte getoond in de tentoonstelling ‘In Perspectief’. De foto’s van de buitenbeelden werden gemaakt door Dana Lixenberg en werden gepubliceerd in de catalogus ‘In Perspectief’.
Na de lezing is er muziek door de The Goo Goo Muck’s.
De avond wordt aangeboden door het Weduwen en Wezenfonds en TAAK.
TAAK onderzoekt, ontwikkelt en realiseert nieuwe vormen van kunst in het publieke domein en alternatieve vormen van opdrachtgeverschap. LEES MEER