Publieksprogrammering donderdag 7 november 2019 om 16.00 uur
Inhoudelijke verdieping/ collectievorming
Panelgesprek o.l.v. Hans Kuiper met de volgende gasten:
Maureen Cox: Medewerker kunstuitleen van de CBK – Zuidoost. De collectie bevat meer dan 2000 kunstwerken waarin een aantal generaties kunstenaars van Surinaamse afkomst vertegenwoordigt zijn. Het CBK Zuidoost is al enkele decennia een vooruitstrevend cultuurcentrum hoe representatief is hun uitleencollectie en wat is de missie voor de toekomst?
Tot en met 17 januari 2020 zal de CBK Zuidoost met regelmaat een kunstwerk uit hun collectie van een kunstenaar van Surinaamse afkomst, belichten.
Claire van Els is jr. conservator moderne kunst van het Stedelijk Museum. Momenteel werkt zij aan een tentoonstelling waarin de beeldende kunst uit Suriname zal worden belicht. Wat heeft het Stedelijk op dit moment in de collectie aan werk van kunstenaars met een Surinaamse afkomst? Welke leemtes ervaart zij hier (eventueel) in?
Bart Krieger is kunsthistoricus, auteur van ‘ 50 Surinaamse kunstschatten’, columnist bij de Parbode en werkt als curator samen met Claire van Els aan de tentoonstelling die in 2020 in het Stedelijk te zien zal zijn. Kunnen we praten over ‘Surinaamse kunst en/of Surinaamse scholen’? Welke kunstenaars mogen wat hem betreft niet ontbreken in deze tentoonstelling?
Imara Limon is als conservator verbonden aan het Amsterdam Museum . In 2017 werd zij uitgeroepen tot Museumtalent van het jaar. Met haar kritische insteek stelt zij tentoonstellingen samen waarin gezocht wordt naar zwarte rol modellen en worden zowel de historische als de actuele zwart – wit verhoudingen onder de loep genomen. Musea vragen haar mee te denken over diversiteit en inclusiviteit maar hoe bereik je dat?
Ellen de Vries is publicist en onderzoeker. In 2008 publiceerde zij de biografie: ‘Nola, portret van een eigenzinnig kunstenares over Nola Hatterman (Amsterdam, 1899- Brokopondo 1984). De afgelopen jaren deed zij intensief onderzoek waarbij zij in maart 2019 een bijzondere vondst deed die ander licht werpt op het werk: ‘man op terras’ uit 1930. Dit werkt hangt op zaal in de semi-permanente opstelling van het Stedelijk Museum. Hoe verliep haar zoektocht naar werken van Nola Hatterman?
Hans Kuiper moderator
‘Hans Kuiper is journalist en kunstenaar met een uitgebreide ervaring in het modereren van gesprekken, met name voor radio en live paneldiscussies. Hij initieerde zelf radioprojecten op locatie met name in het kunstdomein en werkte als programmamaker voor een keur van radiozenders in Nederland en Duitsland (onder meer voor De Avonden, VPRO; PiRadio in Berlijn), schrijft voor ‘Vernissage’ en maakte ook TV-programma’’s (B-mix, Berlijn). Hij is co-initiator van ‘Radio Neverno’, een kunst-podcast station.
De publieksprogrammering bij de tentoonstelling Brasa mi ori-Groet me met… is georganiseerd door de sociëteitscommissie van Arti et Amicitiae i.s.m. Myra Winter
Brasa mi ori / Groet me met…
De sociëteit van kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae staat dit najaar in het teken van de beeldende kunst in relatie tot Suriname.
De kunstcollecties van Arti leden Carl Haarnack en Myra Winter tonen de rijkdom en diversiteit van de moderne beeldende kunst van Surinaamse kunstenaars en kunstenaars met een sterke verwantschap met Suriname.
Kunstenaars: Carlos Blaaker, Diana Blok, Kenneth Beeker, Mireille Buldeo Rai, Isan Corinde, Frank Creton, Steven Dahlberg, Ken Doorson, Robbert Enfield, Kenneth Flijders, Anita Hartmann, Soeki Irodikromo, Sri Irodikromo, Maartje Jaquet, Remy Jungerman, Glenn Kallasingh, Rinaldo Klas, Renée Koldewijn, Hans Lie, Egbert Lieveld, Guillaume Lo- A- Njoe, Kurt Nahar, Marcel Pinas, Greg Plein, Ravi Rajoocomar, George Struikelblok, Jan Quintus Telting, Michael Tedja, Iléne Themen, Purcy Tjin, Rene Tosari, Wilgo Vijfhoven, Erwin de Vries, Leo Wong Loi Sing, Michael Wong Loi Sing, Sirano Zalman
Curator: Harald Schole
Carl Haarnack (Paramaribo, 1963) is oprichter van Buku – Bibliotheca Surinamica, een collectie van zeldzame boeken en prenten over Suriname. Hij is wetenschapper en publicist. Myra Winter (Amsterdam, 1961) verbleef lange tijd in Suriname waar zij onder meer werkte bij het Surinaams Museum en archiefonderzoek verrichtte. In Amsterdam was zij met Henry Strijk actief bij de Vereniging Ons Suriname (opgericht in 1919) waar ze o.a. Galerie Nola Hatterman runde en met hem de basis legde voor hun gezamenlijke collectie.
Vanuit hun gezamenlijke interesse ontstond er een vriendschap die leidde tot meerdere samenwerkingsverbanden. Door hun liefde voor de Surinaamse kunst en kunstenaars groeide beider collecties kunstwerken. Kunst met een verhaal die vanuit een persoonlijk perspectief, momenten uit de hedendaagse Surinaamse kunstgeschiedenis weerspiegelen.
De titel van de tentoonstelling is ontleend aan een gedicht van Michaël Slory.
(Totness, 4 augustus 1935 – Paramaribo, 19 december 2018)
Beeld: Soeki Irodikromo, zonder titel, 1997 (detail)
PUBLIEKSPROGRAMMA BRASA MI ORI / GROET ME MET….
Het door de sociëteitscommissie samengestelde uitgebreide publieksprogramma belicht de cultuur en actuele kunst uit Suriname en plaatst de tentoonstelling in een breder perspectief. Het publiek wordt uitgenodigd deel te nemen aan workshops, pop-up events en ronde tafel gesprekken. Arti biedt hiermee de gelegenheid tot ontmoetingen tussen culturen, een bijdrage aan een inclusief Amsterdam.