Reginaldo Goncalves

Reginaldo Goncalves

De in Brazilië geboren kunstenaar Régis Gonçalves strooit met details uit zijn leven. De dik geschilderde bijna monochrome werken verwijzen naar de landen waar hij verbleef: Ghana, Dubai en Nederland. Hij is een echte schilder, zijn doeken en objecten zitten dik in de verf. Elke laag heeft zijn betekenis, soms ontdek je in de diepte een afbeelding. Voor Gonçalves staat wat hij maakt niet op zich; voor hem is de manier waarop het wordt gepresenteerd minstens zo belangrijk. Hij arrangeert zijn werken dan ook in de ruimte. En zelfs in de beperkte ruimte van de etalages is dat goed te zien.

(Bron: https://www.kunsttrajectamsterdam.nl/etalages-sb-2015/26-regis-goncalves-schilderijen-en-geschilderde-objecten)

Titel: 1643 – 2021
130 x 100 cm, Assemblage, acryl, olie, textiel, papier, foto op hardboard
2021. Artiest: Régis Gonçalves

Referentie: Portret van Don Miguel de Castro, Gezant van Congo, 1643
Artiest: Jasper Becx

Het oorspronkelijke portret van Don Miguel de Castro, gezant van Congo, werd waarschijnlijk in Middelburg geschilderd. “The noble African man”, zoals hij door sommige Braziliaanse historici werd genoemd, reisde van Congo naar Brazilië om hulp en steun te vragen aan de Nederlandse prins Johan Maurits van Nassau. In die tijd waren Recife en enkele andere gebieden in noordoost Brazilië onder Nederlands koloniaal bewind, onder bevel van Van Nassau. Op de terugweg reisde Don Miguel naar Middelburg waar zijn portret werd geschilderd.

Ik heb me lange tijd verbaasd over dit portret. Als Braziliaan vraag ik me af waarom de Congolese gezant op deze manier werd geportretteerd, en waarom hij de Nederlandse kolonisatie van Recife steunde. De historie vermeldt dat Don Miguel’s reis naar Brazilië om steun te vragen, vooral bedoeld was om te ontsnappen aan de Portugese kolonisten en hun slavenhandel in Congo.

Bij beschouwing van het portret valt meteen de modieuze kleding op, als teken dat Don Miguel de Europese cultuur en stijl volledig had omarmd. Ook zijn reis naar en steun voor prins Maurits van Nassau, kolonisator van Recife en slavenhandelaar, maken Don Miguel een complexe figuur. Immers, als zwarte Afrikaan lijkt hij zonder schaamte prins Maurits en de omstandigheden in de Nederlandse kolonie in Brazilië te hebben geaccepteerd, in plaats van de kolonisatie te veroordelen. Daaruit blijkt dat Don Miguel’s belang vooral de welvaart van zijn land, Congo, was en niet het tegengaan van slavernij. Daardoor plaatste hij zich in de traditie en cultuur van Europese politiek en kolonisatie, zij het met een Afrikaans uiterlijk. In mijn interpretatie zijn Don Miguel’s modieuze verschijning en koloniale gedrag gesynthetiseerd in een bizaar beeld van een Afrikaanse man met witte trekken.

Régis Gonçalves, 2021.

—————————————————————————————————————–

Regis Gonçalves
Place of birth: Brazil
Nacionality: Dutch
www.regisgoncalves.com

M.A., Artistic Research, UvA-Universiteit van Amsterdam, Amsterdam
B.A., Fine Arts, Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam
Chef de Cuisine ROC Amsterdam

Awards:
First Prize in the Worldwide art competition "Inspired by Rembrandt"organized by the WereldOmroep, the Netherlands, December 2006.

Publications:
The Conscious Cook: Towards a a Healthy and Sustainable Cuisine – ISBN 978-90-817007-8-
8, 2020 Amsterdam.
(Dis)Guise – ISBN 978-90-817007-7-1, 2019 Amsterdam.
The hidden World of Régis Gonçalves – ISBN 978-9081-7007-2-6 , 2014 Amsterdam.
Blue Longing – ISBN 978-90-817007-3-3, 2015 Amsterdam.
Blueprint Brazil – ISBN 978-90-817007-6-4 , 2017 Amsterdam.