Barbara Broekman (Amsterdam, 1955) ontwikkelt monumentale composities gebaseerd op textiele patronen en technieken. Zij onderzoekt de relatie tussen het medium textiel en grote krachten uit het dagelijkse bestaan, zoals liefde, verlies, onderdrukking en strijd. Het werk plaatst de persoonlijke ervaring in een groter geheel. In duizelingwekkende composities wordt in en uitgezoomd op de kosmos, van celniveau tot universum. De arbeidsintensieve totstandkoming van het werk en de samenwerking met opdrachtgevers en gespecialiseerde ambachtslieden zijn voor haar essentieel. Werk van Broekman is opgenomen in het Stedelijk Museum Amsterdam, het Amsterdam Museum, het Textielmuseum en het Cooper Hewitt Design Museum in New York.
Broekman ontwierp voor het 175 jarig jubileum een tapijt voor het trappenhuis van het verenigingsgebouw van Arti. Met haar tapijt reageert Broekman op het handschrift van Berlage. Zij gebruikte 288 kunstwerken van Arti kunstenaars. In het tapijt combineert zij 144 lichte werken van levende kunstenaars met 144 donkere werken van kunstenaars uit het verleden. Door het contrast tussen licht en donker ontstaat een wervelend patroon dat door het element van herhaling tot een krachtig geheel wordt gesmeed.