Peter Baren

Peter Baren

Peter Baren studeerde aan de Rijksakademie van beeldende kunsten, Amsterdam (1972-77). Zijn eerste publieke performance vond plaats tijdens FRAME EXPERIMENT, Willem II fabriek (Den Bosch, 1980). Daarop volgden The Living Room (Amsterdam), De Fabriek (Eindhoven) en Galerie Alto (Rotterdam) (alle in 1981) .

Zijn werk werd getoond op gerenommeerde performancefestivals en platforms zoals PERFOTIJD en PERFO 3 (Rotterdam, 1983 en 1985), The National Review Of Live Art (The Midland Group, Nottingham, 1986 en Tramway, Glasgow, 2007). Shaffy Theater, Amsterdam (1986, 1988), Chisenhale Dance Space en Gallery, London (1988), POLYPHONIX 14, Parijs, FESTIVAL A/D WERF, Utrecht, PERFORMANCE TAGE. Shedhalle, Zürich (allen in 1989), Franklin Furnace, New York (1990), III. SPOTKAN TEATRU WIZJI I PLASTYKI. Poltel Filmstudios, Katowice (1991).

Baren’s performance werk werd ook binnen tentoonstellingen getoond, onder meer in CENTURY 87. Kunst van nu ontmoet Amsterdam’s verleden tijdens Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa 1987 / POINTS OF REFERENCE 38/88 (Steirischer Herbst, Graz 1988) en STRELEN VAN DE DIJK (voor DIJKWACHT: Kunst en poëzie op de grenzen van Flevoland. Lelystad, 1996)

In het kader van de PRIX DE ROME Beeldende Kunst & Theater werd een acte uit Macbeth vormgegeven en uitgevoerd in de Stadsschouwburg, Amsterdam (ONLY FOOLS DIE, 1989).
In mei 2014 werd Peter Baren’s eerste monografie gepresenteerd in het Stedelijk Museum Amsterdam tijdens STAGE IT! Een serie presentaties en lezingen over performancekunst.